Παρασκευή σαπουνιών

Οι μαθητές της Α΄ τάξης του σχολείου μας  στο πλαίσια του μαθήματος της τεχνολογίας είχαν τη χαρά και την εμπειρία να συμμετέχουν στην πειραματική διαδικασία παρασκευής σαπουνιού.

Στόχος της δράσης ήταν  να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους, να καλλιεργήσουν τις μαθησιακές δεξιότητες και κυρίως να βιώσουν τη χαρά της συνεργασίας και της ομαδικότητας. Αναζήτησαν πληροφορίες για την ιστορία του σαπουνιού, συνέλεξαν δεδομένα που αφορούσαν τις παραδοσιακές συνταγές, και τέλος παρασκεύασαν τα δικά τους σαπούνια στο εξωτερικό αμφιθέατρο του σχολείου μας.

12

34

ΥΛΙΚΑ

3 κιλά ελαιόλαδο

400 γρ. καυστικό νάτριο (ΝαΟΗ)

990 γρ Νερό

Εξοπλισμός – Προστατευτικά Μέσα

Δοχείο Διάλυσης ΝαΟΗ (Ανοξείδοτο δοχείο)

Αναδευτήρας (ξύλινος)

Καλούπια

Γάντια

Γυαλιά

Καλά αεριζόμενος χώρος

Διαδικασία:

Μέσα στο δοχείο διάλυσης βάζουμε το νερό και προσθέτουμε σιγά σιγά ανακατεύοντας με την ξύλινη κουτάλα το ΝαΟΗ. Πρέπει να βρισκόμαστε σε καλά αεριζόμενο χώρο διότι κατά την προσθήκη του ΝαΟΗ στο νερό δημιουργούνται επιβλαβή αέρια (αναθυμιάσεις) που είναι επιβλαβείς για τον οργανισμό μας όταν τις εισπνέουμε. Όταν διαλυθεί εντελώς το ΝαΟΗ ρίχνουμε το ελαιόλαδο ή τη μούργα και συνεχίζουμε να ανακατεύουμε μέχρι να αρχίζει να πήζει. Το αφήνουμε για 5 λεπτά και το ρίχνουμε στα καλούπια. Μεταφέρουμε τα καλούπια με το περιεχόμενό τους σε καλά αεριζόμενο χώρο. Τα αφήνουμε για μία έως δύο μέρες και όταν πήξει αρκετά το κόβουμε σε κομμάτια χαράζοντάς το σε βάθος. Μετά από άλλη μία ημέρα το κόβουμε σε κομμάτια και το αφήνουμε για 40 μέρες σε σκιερό αεριζόμενο χώρο. Χρησιμοποιούμε το σαπούνι μετά από 40 μέρρες για να μπορέσει να ωριμάσει και να φύγει κάθε ίχνος τουΝαΟΗ. Η παραπάνω διαδικασία ονομάζεται σαπωνοποίηση.

Σημείωση:

Αν ρίξουμε λίγο περισσότερο λάδι από το κανονικό της δοσολογίας τότε το σαπούνι μας θα είναι λίγο λιπαρό (υπερλίπανση).

Αν ρίξουμε λίγο περισσότερο νερό τότε θα αργήσει λίγο περισσότερο να πήξει.

Στην τάξη μετά το πέρας των 40 ημερών τα παιδιά έβαλαν τα σαπουνάκια σε συσκευασίες και τα μοίρασαν στους συμμαθητές τους στο σχολείο.

56

7

Με την δράση αυτή οι μαθητές εκτός από το πλήθος γνώσεων και ρόλων που αφομοίωσαν βιωματικά, ήταν μια ευκαιρία να γνωρίσουν ορισμένα λαογραφικά στοιχεία του πολιτισμού τους, να αναβιώσουν ξεχασμένες πτυχές της παράδοσης και να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση παρασκευάζοντας προϊόντα με φυσικά υλικά και φιλικά στο περιβάλλον

Υπεύθυνη καθηγήτρια ήταν η κα Σωτηροπούλου Κωνσταντίνα η οποία μερίμνησε και για όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας (γάντια, πλαστικά γυαλιά, μάσκες).